Dakar 2014 - etapy


První etapa je za dveřmi, podívejte se na rozpis jednotlivých etap. Držte s námi palce Štefanu Svitkovi a Loprais teamu. Sledujte nás budeme Vás průběžně informovat o nejnovějším vývoji

Etapa 1: Rosario – San Luis

  • Neděle 5. ledna
  • Spojovací úsek: 629 km
  • Rychlostní zkouška: 180 km
Závodníci budou muset vstávat brzy, aby mohli vyrazit na cestu v regionu Cordoba a odstartovat tím celý závod. Úzké trasy budou vyžadovat jejich maximální soustředění. Rallye bude teprve na svém začátku, účastníci se ještě nebudou muset potýkat s únavou. Proto by pro ně neměly být problémem kamenité úseky a skoky. Již od samého startu si ale musí být všichni vědomi toho, že o jejich celkovém umístění se může rozhodnout kdykoliv.

Etapa 2: San Luis – San Rafael

  • Pondělí 6. ledna
  • Spojovací úsek (kamiony): 365 km
  • Rychlostní zkouška (kamiony): 400 km
Nejrychlejší etapa rallye, alespoň pokud jde o její první část, bude také jednou z těch, kdy se budou muset závodníci poprat s prvními dunami. A nebude to ledajaké setkání – v posledních 100 kilometrech etapy narazí na šedé duny v Nihuil, kde je písek více tvrdý. Bude to první test technických dovedností závodníků.

Etapa 3: San Rafael – San Juan

  • Úterý 7. Ledna
  • Spojovací úsek (kamiony): 295 km
  • Rychlostní zkouška (kamiony): 301 km
V této etapě se závodníci poprvé setkají s horským terénem. Dovednosti při jízdě prověří sopka Aconcagua se svou výškou 6962 m. Motocykly vystoupají až do výše 4300 m. Všichni, kdo to dokáží, budou mít pocit, že se vznášejí nad celou Amerikou. Sestup je ale přivede zpět do tvrdé reality Dakaru, protože tím dokončí jen první část maratonské etapy. V izolovaném bivaku, který bude zřízen jen pro ně, se budou muset postarat o svá vozidla, než vyjedou dále.

Etapa 4: San Juan – Chilecito

  • Středa 8. ledna
  • Spojovací úsek (kamiony): 211 km
  • Rychlostní zkouška (kamiony): 657 km
Ve čtvrté etapě bude strategie nutností, zejména u motocyklistů. Již od rána budou muset zúročit své navigační schopnosti, pak budou konfrontováni s opotřebením pneumatik, které používali již v předcházejícím dni. Závodníci Dakaru nečelili tak dlouhé rychlostní zkoušce od roku 2005 a etapy ze Zoueratu do Tichit! Budou muset překonávat řeky, sjíždět do kaňonů jako na Divokém západě a také si dávat pozor na ostatní, protože terény jsou široké a otevřené a tak je zcela možné soupeře předjíždět.

Etapa 5: Chilecito – Tucuman

  • Čtvrtek 9. ledna
  • Spojovací úsek: 384 km
  • Rychlostní zkouška: 527 km
Po dvou soutěžních dnech s kompletně odlišnými trasami se závodníci sejdou na startu nejdelší etapy celé rallye. Budou muset být extrémně odolní, aby překonali tyto dva úseky primárně písečné rychlostní zkoušky. Pozor si budou muset dát zejména na přehřátí motoru, které kvůli vysokým teplotám v regionu hrozí. V bivaku v Tucumanu se počet kandidátů na podium sníží a také z elitní skupiny po etapě někteří vypadnou.

Etapa 6: Tucuman – Salta

  • Pátek 10. ledna
  • Spojovací úsek (kamiony): 394 km
  • Rychlostní zkouška (kamiony): 156 km
Poté co opustí Tucuman, zamíří auta na sever a podél proslulé Ruta 40 se vydají do srdce jedné z nejkrásnějších částí Argentiny. Možnosti k získání náskoku budou omezené, ale ti nejzkušenější využijí šance zabojovat o čas na dosažení pódiového umístění. Motocykly zavede etapa k břehům řek. Závodníci budou muset zůstat bdělí až do samého konce etapy, protože region je domovem mnoha druhů velkých zvířat. Teprve pak si zaslouží odpočinek…

Odpočinkový den: Salta

  • Sobota 11. ledna
Den klidu představuje pro závodníky významný mezičlánek v rámci celé rallye a dosažení tohoto mezicíle lze považovat nejen pro nováčky za malé vítězství. Jezdci a týmy proto budou vítáni na pódiu v bivaku v Saltě se všemi poctami, na půli cesty do skutečného cíle pro ně bude uspořádána i oslava. Očekává se, že do Dakarské vesnice dorazí tisíce diváků, stejně jako tomu bylo loni v Tucuman. Všichni budou mít možnost nasát atmosféru, užít si zábavu a setkat se s klíčovými osobami rallye. Pro závodníky to bude jedinečná šance k načerpání nových sil a zvýšení motivace.

Etapa 7: Salta – Salta (jen auta a kamiony)

  • Neděle 12. ledna
  • Spojovací úsek: 230 km
  • Rychlostní zkouška: 525 km
Tato obrovská smyčka s 500 kilometrů dlouhou rychlostní zkouškou bude testovat schopnosti přizpůsobit tempo. Po kamenitém terénu mohou jezdci v druhé části přidat na rychlosti, poté budou otestovány dovednosti řidičů na silnici. To vše se odehraje v průměrné nadmořské výšce 3500 metrů. Na konci dne čeká obrovská, přes dvacet kilometrů dlouhá solná plocha. Tento rovný úsek může dozajista zamíchat pořadím.

Etapa 8: Salta - Calama (jen auta a kamiony)

  • Pondělí 13. ledna
  • Spojovací úsek: 510 km
  • Rychlostní zkouška: 302 km
Závodníci přejedou Andy, aby započali chilskou část rallye. Speciální přechodová etapa byla vytyčena zvlášť pro auta a kamiony a zvlášť pro motocykly a čtyřkolky. Časovaná část bude vyhovovat zejména řidičům, kteří si libují v rychlých tratích v uzavřeném prostředí. Pozornost se doporučuje věnovat již od začátku držení pozicí tak, aby se dalo zamezit předjíždění. Normy, týkající se systému Sentinel, budou na konci dne pečlivě kontrolovány.

Etapa 9: Calama – Iquique

  • Úterý 14. ledna
  • Spojovací úsek: 29 km
  • Rychlostní zkouška: 422 km
Nejsevernějšího bodu dosáhne letošní Dakar v Iquique, kde soutěžící poprvé spatří oceán. Po první relativně jednotvárné části etapy opět budou mít co dočinění s dunami pouště Atacama. Užívat si jich budou skoro 150 kilometrů. Vzrušení bude zaručeno až do konce etapy, v posledních třech kilometrech čeká při sjezdu do Iquique. Důrazně je doporučováno nezastavovat. Gravitační zákon zde nabývá nového významu: bivak není daleko!

Etapa 10: Iquique – Antofagasta

  • Středa 15. ledna
  • Spojovací úsek: 58 km
  • Rychlostní zkouška: 631 km
Etapa, rozdělena do dvou částí s velmi odlišnými rysy, začne sestupem směrem k pobřeží Pacifiku. Náročnost po včerejší etapě se může ještě stupňovat v průběhu prvních 200 kilometrů na písečném povrchu. Ještě více dovedností bude potřeba v druhé části etapy, kde na závodníky čeká fesh-fesh. Poté už budou přivítání majestátním obloukem La Portuda, co by kamenem dohodil od bivaku v Antofagansta.

Etapa 11: Antofagasta – El Salvador

  • Čtvrtek 16. ledna
  • Spojovací úsek: 144 km
  • Rychlostní zkouška: 605 km
Kromě vzdálenosti se budou muset při této etapě závodníci potýkat se všemi nástrahami, které může poušť Atacama nabídnout. A budou muset ukázat všechny kvality potřebné pro off-road závody a popasovat s dunami Copiapo. Je to stejně tak příležitost ztratit a nebo se navrátit zpět do hry. Toto bude bezesporu klíčová fáze letošního ročníku.

Etapa 12: El Salvador – La Serena

  • Pátek 17. ledna
  • Spojovací úsek: 349 km
  • Rychlostní zkouška: 350 km
Oblast zvolená v El Salvadoru se tyčí ve větší nadmořské výšce, než je obvyklé umístění bivaku v Copiapo. Kvůli tomu bude potřeba se vyhnout ranním mlhám obvyklým v Camanchaca, které občas brání startu etapy. Na trase se znovu objeví písek, zejména s dlouhými pásmy dun, se kterými bude nutné si poradit hlavně na konci rychlostní zkoušky. V dunách se mohou vystavit velkému riziku všichni, kteří si ve svých kategoriích doposud doslova dýchají na krk.

Etapa 13: La Serena – Valparaiso

  • Sobota 18. ledna
  • Spojovací úsek: 378 km
  • Rychlostní zkouška: 157 km
Před obdivováním strání, které k životu přivedly domy ve Valparaiso, budou muset soutěžící vyjet během poslední etapy na kopce, osázené kaktusy. Pýcha a radost z dojezdu do cíle se sice blíží, ale opatrnost je podle statistik do posledních chvil nutná! Dokonce i tak blízko cíle je bdělost nejlepším přítelem soutěžících, díky které pak také mohou stanout vítězoslavně na pódiu.

Děkujeme za informace Instaforex Loprais teamu