Jako to vidí Karel Loprais - 2.etapa

Ambasador značky Prim, "Monsiqnor" Dakar, pan Karel Loprais, pro Vás přináší postřehy z Dakaru 2013.

Včerejší výsledek naší posádky potěšil snad všechny fandy motorismu, ale přinesl i spoustu otázek. Některé odpovědi jsme hledali opět během dnešního tentokráte odpoledního rozhovoru s Karlem Lopraisem.

Všechny nás zaskočila letošní novinka po dojezdu první prologové etapy, časový koeficient 3, kterým se násobily rozdíly časů této etapy od vítěze. Zřejmě proto, aby krátký 13-ti kilometrový prolog měl vůbec nějaký vliv na zbytek soutěže. Karel Loprais chvíli váhal:
„Osobně si nemyslím, že by tato etapa měla jiný vliv na výsledek, než úvodní řazení na start etapy druhé. Těch 13 km v porovnání se zbytkem soutěže nebude hrát tak důležitou roli, i když jí vynásobme třemi. Vůbec mi není jasné, proč se tento koeficient zaváděl a dokonce si myslím, že ani Aleš nebude mít přesné informace. Každopádně je to letos poprvé, co se tak stalo, takže ani já nevím co si o tom vlastně myslet.“
Po krátké diskuzi jsme se pak dostali k hodnocení dosavadního vývoje Dakaru a na špičkové druhé místo kluků v druhé etapě. Také nás zajímalo, jestli to může být i dobré znamení do celkového výsledku. Jak sám Karel Loprais říká:
„Prozatimní vývoj je fantastický. Ale pro mne žádná novinka, protože vím, jak umí být Aleš rychlý. Je potřeba mít stále na paměti, jak malou část závodu mají posádky teprve za sebou. Dakar je neskutečně těžký závod a může se opravdu stát cokoliv. Vzpomeňte si, jak jel Aleš loni. Dokonce vyhrál etapu, ale pak se stane jedna chybička a vše je ztraceno.“
Další téma hovoru se týkalo bezpečnostního systému HANs, na které si Aleš včera trochu postýskal. Víme, že tento systém má řadu příznivců, ale i řadu odpůrců, převážně pak ze světa rally.
„Já sám toto nemůžu vůbec hodnotit, protože za mé éry jsme neměli ještě ani povinnou kombinézu. Ona bezpečnost jezdce je určitě na místě, ale nejsem si jistý, jestli zrovna tady u kamiónů je tohle správná cesta. Umím si představit, že své místo má hlavně třeba u formulí nebo u okruhového závodění. HANs vám především chrání páteř při přímém nárazu, ale uvědomte si jak to chodí v kamiónu. Hlava lítá na všechny strany. Potom je dle mého názoru zbytečný. Jak říkal Aleš, jsou to jen další rány do helmy a navíc se výrazně zmenšuje pohyblivost hlavy.“
Příjemný rozhovor nám pak sklouzne k etapě s pořadovým číslem tři a k tomu, jestli bude podobná s tou předchozí.
„Myslím si, že by měla být podobná a velmi rozmanitá. Střídají se velké duny s tvrdými terény a vemte si třeba, kolik problémů připravila Staceymu.“
Není mnoho lidí, kteří by znali Aleše tak dobře jako jeho strýc. Nedalo se nám tedy nezeptat, jestli tlak, který teď na Aleše a ostatně každého závodníka v čele může padnout před startem třetí etapy, zvládá. Jsou jezdci, kteří naopak pod tlakem podávají lepší výsledky. Je jeho startovní pozice výhodou nebo naopak?
„No on startuje z druhého místa v kamionech, což je dobře. Víme, že automobily a trucky startují společně a Aleš jede mezi prvními, takže bude mít před sebou čisto. To je samozřejmě perfektní výchozí pozice. Navíc vím, že Alda umí jet pod tlakem velice dobře, ale zároveň je to už velmi zkušený závodník a pojede si to svoje. Určitě se nebude chtít předvádět nebo hnát se za každou cenu dopředu.“ 
Na otázku, jestli není třeba lepší jet ze zadních pozic kvůli navigaci, nás Karel vyvádí z omylu a dodává:
„V rally se jezdí po trase, která je neměnná. Na Dakaru máte více variant kudy jet. Takže naopak se může stát, že automobil před vámi zabloudí a vy podle jeho stop se dáte taky špatnou cestou.“ 
Chtěli jsme se dozvědět i co to „erg“ znamená a jaký typ duny nebo písku to tedy je.
„Nevím přešně jaký typ duny to je, ale vůbec to není podstatné. Důležité je přes něho se rychle a bezpečně dostat.“ 
A je to přesně tak, teorie a úvahy jsou sice důležité, ale výsledek se počítá, od Karla to platí šestinásob. Pomalu se loučíme, ale přesto to Karlovi nedá a ještě dodává:
„Zatím je to pěkné, kluci jedou výborně. Nám nezbývá jen držet palce a doufat, že je nepotká nějaká nešťastná náhoda. Dakar končí až v cíli!